| |

Wat zegt de wetenschap ?
Wat zegt de wetenschap over omega-3-vetzuren en specifieke aandoeningen ?
Klinische studies hebben aangetoond dat omega-3-vetzuren bijzonder goed verdragen worden. Er heerst een algemene consensus dat 1 g EPA + DHA per dag bij de meeste mensen volstaat om een optimale werking van het cardiovasculaire stelsel te handhaven.*
Lopend wetenschappelijk onderzoek wijst op het enorme potentieel van de omega-3-vetzuren om een positieve impact uit te oefenen op de prestaties van het zenuwstelsel. Hierna geven we een lijst met de dosissen per indicatie, elk steunend op het meest recente onderzoek. De lijst wordt onmiddellijk bijgewerkt zodra nieuwe gegevens beschikbaar zijn.*
Hart en cardiovasculaire aandoeningen Preventie : 1 g EPA + DHA per dag (1,2) Hoge bloedtriglyceriden: 2 tot 4 g EPA + DHA per dag (6-9-10)
ADHA, Dyslexie, dyspraxie, aandachtsstoornissen met hyperactiviteit;: 0,5 tot 1 g EPA per dag (4-16)
Depressie bipolaire stoornissen : 1 g EPA (geen DHA) per dag (3)
Bipolaire stoornissen : 1 tot 2 g EPA (geen DHA) per dag als aanvullende behandeling bij de standaardbehandeling (11-13)
Schizofrenie : 2 g EPA per dag als aanvullende behandeling bij de standaardbehandeling (14)
Stemmingsstoornissen (agressie) : 1 tot 2 g EPA per dag (15)
Zwangerschap en borstvoeding : 220 tot 800 mg EPA per dag en 300 mg tot 1 g DHA per dag (17-19-20)
Hersenen en ontwikkeling van gezichtsvermogen : 20 tot 40 mg DHA per kg lichaamsgewicht per dag (21)
Preventieve maatregelen : - Het is aanbevolen om geen omega-3-supplementen te nemen in geval van allergie voor gelatine of voor vis. - Het is aanbevolen om uw arts te verwittigen dat u omega-3-vetzuursupplementen gebruikt indien u een chirurgische ingreep moet ondergaan of anticoagulantia neemt.
REFERENTIES
1. AHA: American Heart Association 2. ESC: European Society of Cardiology 3. Comparison of therapeutic effects of Omega-3 fatty acid PLUSEPA® eicosapentaenoic acid and fluoxetine, separately and in combination, in major depressive disorder. Aust N Z J Psychiatry 2008; 42(3):192-8.). Jazayeri S, Tehrani-Doost M, Keshavarz SA et al. 4. Placebo controlled, randomised, double-blind, multicentre study of PLUSEPA® (a PUFA, Polyunsaturated Fatty Acids, supplement) as treatment for ADHD (combined type) with co-morbidity in Swedish children ages 7-12. accepted for publication in Acta Paedriatica. Gustafsson PA, Birberg-Thornberg U, Duchén K, Strandvik B, Karlsson T. 5. Effects of Eicosapentaenoic Acid (PLUSEPA®) and Vitamin E on the Plasma Levels of Antioxidant Vitamins and Inflammatory Markers, and on Erythrocyte Antioxidant Enzyme Activities, in Male Basketball Players Reza Ghiasvand, Mahmoud Djalali, Seyed Abolghassem Djazayery, Seyed Ali Keshavarz, and Mostafa Hosseini. 6.. Clinical importance of adherence to treatment with eicosapentaenoic acid by patients with hypercholesterolemia. Cl. Journal 2010 Feb 25;74(3):510-7. Epub 2010 Feb 9Origasa H, Yokoyama M, Matsuzaki M, Saito Y, Matsuzawa Y; JELIS Investigators 7. Omega-3 fatty acids (MorEPA fish-oil) and depression-related cognition in healthy volunteers.. J Psychopharmacol. 2009 Sep;23(7):831-40. Epub 2008 Jun 26. Antypa N, Van der Does AJ, Smelt AH, Rogers RD 8. No effect of n-3 long-chain polyunsaturated fatty acid (EPA and DHA) supplementation on depressed mood and cognitive function: a randomised controlled trial. Br J Nutr 2008 Feb; 99(2):421-31 (Epub 2007 Oct 24). Rogers PJ, Appleton KM, Kessler D, Peters TJ, Gunnell D, Hayward RC, Heatherley SV, Christian LM, McNaughton SA, Ness AR 9. Dietary supplementation with n-3 polyunsaturated fatty acids and vitamin E after myocardial infarction: results of the GISSI-Prevenzione trial. Gruppo Italiano per lo Studio della Sopravvivenza nell'Infarto miocardico. Lancet 1999; 354(9177):447-55. 10. F; GISSI-Prevenzione Investigators. Antiarrhythmic mechanisms of n-3 PUFA and the results of the GISSI-Prevenzione trial. J Membr Biol 2005; 206(2):117-28. Marchioli R, Levantesi G, Macchia A, Maggioni AP, Marfisi RM, Silletta MG, Tavazzi L, Tognoni G, Valagussa 11. A dose-ranging study of the effects of ethyl-eicosapentaenoate in patients with ongoing depression despite apparently adequate treatment with standard drugs. Arch Gen Psychiatry 2002; 59(10):913-9. Peet M, Horrobin DF. 12. Omega-3 eicosapentaenoic acid in bipolar depression : Report of a small open-label study. J Clin Psych 2005; 66(6):726-9. Osher Y, Bersudsky Y, Belmaker RH. 13. Omega-3 fatty acids decreased irritability of patients with bipolar disorder in an add-on, open label study. Nutr J 2005 Feb 9;4(1):6. Sagduyu K, Dokucu ME, Eddy BA, Craigen G, Baldassano CF, Yildiz A. 14. Two double-blind placebo-controlled pilot studies of eicosapentaenoic acid in the treatment of schizophrenia. Schizophr Res. 2001 Apr 30;49(3):243-51. Peet M, Brind J, Ramchand CN, Shah S, Vankar GK. 15. Omega-3 Fatty acid treatment of women with borderline personality disorder: a double-blind, placebocontrolled pilot study. Am J Psychiatry 2003; 160(1):167-9. Zanarini MC, Frankenburg FR. 16. Clinical trials of fatty acid treatment in ADHD, dyslexia, dyspraxia and the autistic spectrum. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids 2004; 70(4):383-90. Richardson AJ. 17. The importance of the ratio of Omega-6/Omega-3 essential fatty acids. Biomed Pharmacother 2002; 56(8):365-79. Simopoulos AP. 18. Polyunsaturated fatty acids and risk of preterm delivery. Eur Rev Med Pharmacol Sci 2005; 9(1):41-8. Facchinetti F, Fazzio M, Venturini P. 19. Maternal supplementation with very-long-chain n-3 fatty acids during pregnancy and lactation augments children's IQ at 4. Helland IB, Smith L, Saarem K, Saugstad OD, Drevon CA. 20.Maternal-fetal in vivo transfer of [13C]docosahexaenoic and other fatty acids across the human placenta 12 h after maternal oral intake Gil-Sánchez A, Larqué E, Demmelmair H, Acien MI, Faber FL, Parrilla JJ, Koletzko BAm J Clin Nutr. 2010 May 5 21. WHO: World Health Organisation. Report of a joint expert FAO/WHO consultation, 1994. 22. EFSA to represent typical recommended daily intakes for adults 2010
www.omega-3-index.com
|
 |
|
|
|